Esecom pilvipalvelut: Unified Communications as a Service

ma 28. toukokuuta 2012 09.00.00

Kun reilut viisi vuotta sitten mietimme Esecomin strategiaa ja yrityksemme tulevaisuutta, olimme yhtä mieltä siitä, että jatkossa yhä useammat asiakkaat haluavat ostaa käyttämänsä ohjelmistot, myös viestintäratkaisut, palveluna. Kyse ei ollut uudesta asiasta. Tuoterepertuaarissamme oli toki jo vuosia ollut ratkaisuja, joilla samalta alustalta voitiin tarjota liittymät ja palvelut kk-hinnalla useille asiakkaille. Markkinasta tuolloin välittynyt tunnelma ja vireillään ollut SaaS-buumi paaluttivat kuitenkin pidemmälle kantavat päätelmät. Tuntui selvältä, että viestintäratkaisutoimittajien voittajia ovat entistä joustavampaan ja monipuolisempaan palveluun sekä hinnoitteluun kykenevät palveluntarjoajat.

Itsestäänselvyyksiltähän nuo päätelmät nyt tuntuvat, mutta jatkotoimenpiteisiin liittyvät linjaukset olivat meille isoja asioita. Päätimme, että seuraavan viiden vuoden aikana suuntaamme pääosan tuotekehitykseen liittyvistä panostuksistamme ja investoinneistamme palveluratkaisujen kehittämiseen. Näin olemme tehneet.

Palveluna konesalista toimitettavia ratkaisuja kutsutaan yleisesti pilvipalveluiksi. Me käytämme myös termiä Unified Communications as a Service (UCaaS), koska se kuvaa paremmin Esecomin omaa erikoisosaamista. Päämiestemme sekä operaattori- ja integraatiokumppaniemme avustuksella olemme systemaattisesti kehittäneet omaa pilvipalvelutarjoamaamme ja –konseptiamme, joka keskittyy nimenomaan yritysten viestintätyökalujen toimittamiseen esimerkiksi käyttäjäkohtaisella kk-hinnalla. Teemme erittäin tiivistä yhteistyötä teleoperaattoreiden kanssa. Olemme säilyttäneet 'operaattori-vapauden', mutta myös oppineet kustannustehokkaasti paketoimaan operaattoreiden palvelut ja liittymät osaksi palveluitamme ja operaattorit taas paketoimaan meidän palvelumme osaksi omaa tarjontaansa. Asiakas valitsee itselleen parhaiten soveltuvan mallin.

Nyt viisi vuotta myöhemmin on hienoa todeta, että satsaukset kantavat hedelmää. Olemme kovan kehitystyön tuloksena luoneet omat UCaaS –palvelukonseptimme, jotka tarjoavat viestintäratkaisut ja palvelut luotettavalla ja poikkeuksellisen joustavalla tavalla. Olemme käyttäneet paljon aikaa toimivan taloudellisen yhtälön löytämiseen sekä joustavan asiakaslähtöisen hinnoittelumallin luomiseen. Tie on ollut pitkä ja välillä kivinenkin, mutta nyt meillä on useita toimivia tuotantoalustoja hyvin monipuolisiin tarpeisiin. Pilvipalveluitamme hyödyntää jo monia suomalaisia yrityksiä ja yhteisöjä sekä yksityisellä, että julkisella sektorilla. Teknisiä haasteita riittää toki edelleen, mutta ilokseni voin todeta, että UCaaS –toimitustemme taso alkaa olla tuttua, turvallista ja turvattua Esecom-laatua. Mm. multimedia-alustojemme luotettavuudesta olemme saaneet asiakkailtamme kiitosta ja voimme luottavaisin mielin tarjota myös monenlaisia integrointeja sekä räätälöintejä.

Ihaillen ja kiitollisena olen seurannut henkilöstömme innovaatioita, intoa ja sitoutuneisuutta konseptien synnyttämisessä. Myös asiakkaillamme ja kumppaneillamme on ollut merkittävä osa kehitystyössä. Lämmin kiitos, kun olette ansiokkaasti ja kärsivällisesti jaksaneet kehittää palveluita kanssamme!