Ulkoministeriö - logo

Esecomin ja Ulkoministeriön yhteistyö

Esecomin ja Ulkoministeriön yhteistyö perustuu Esecomin vahvaan asiantuntemukseen sekä pitkäaikaiseen kumppanuuteen ja luottamukseen.

Esecom on toimittanut Suomen Ulkoministeriön eri Diplomaattisiin edustustoihin useita kymmeniä Mitel VoIP-puhelinjärjestelmiä sekä niihin liittyviä viestintäyhteyksiä. Esecom toimii myös Ulkoministeriön Diplomaattisten edustustojen puheviestintäratkaisujen ylläpitokumppanina.

Ulkoministeriön eri maissa sijaitsevien edustustojen puheviestintäratkaisujen ja viestintäyhteyksien toteutukset ovat yleensä todella haastavia projekteja, niin toteuttajalle kuin suunnittelijoillekin. Pitkään jatkuneen yhteistyön ja matkojen varrelle mahtuu monia myös yllättäviä ja jälkeenpäin ajatellen hauskojakin tapahtumia ja yhteisiä muistoja, josta alla esimerkkinä yksi Esecomin asiantuntijan kertomus.

”Olin vuosia sitten työmatkalla Afrikassa asentamassa erääseen Ulkoasiainministeriön Suurlähetystöön uutta puhelinvaihdetta, johon paikallinen operaattori oli toimittanut puolen kymmentä ulkolinjaa. Asennuksen, määrittelyjen ja käyttöönoton jälkeen kaikki osapuolet olivat pitkän aikaa tyytyväisiä uuteen ratkaisuun ja sen toimintaan, kunnes kyseisen Suurlähetystön kaikki ulkolinjat yllättäen mykistyivät, täysin tuntemattomasta syystä.

Puhelinjärjestelmä ja viestintäyhteydet ovat Suurlähetystön toiminnalle erittäin tärkeitä, joten tilanne oli korjattava nopeasti. Etänä ongelma ei ratkennut, joten matkani suuntautui uudelleen samaan Suurlähetystöön. Siellä yllätykseksemme selvisi, että paikallinen operaattori oli lopettanut kaikki kiinteän verkon liittymät ja yhteydet, ilmoittamatta siitä asiakkailleen. Koska kyseessä oleva operaattori oli maassa ainoa vaihtoehto, Suurlähetystö jäi ilman paikallisia kiinteitä yhteyksiä ulkomaailmaan. Operaattori tarjosi enää vain langattomia yhteyksiä, joten ratkaisimme ongelman liittämällä heidän mobiilikeskuksensa Suurlähetystön puheviestintäratkaisuun." Jälkeenpäin kiinteän verkon ja yhteyksien lopettamisen syyksi selvisi operaattorin ”ylläpitovaikeudet”, jotka varmasti selviävät myös lukijalle asiantuntijamme ottamasta kuvasta.

Lisätietoa Ulkoministeriö